Enclosure way of dwelling -住まいの囲い方-  completion:2016.10

photo by Takahiro Shimokawa

Japanese

English

広島県南東部に位置し、備後地方中心都市の福山市。江戸時代には徳川家康の従兄弟にあたる水野勝成氏十万石の城下町として栄えた。福山市南部の海沿いに位置する鞆の浦は、古くから潮待ち風待ちの港として万葉集にも詠われた名勝で、日本で最初に国立公園として指定された瀬戸内海国立公園の一部である。物流拠点としても良好な港を持つ福山市は、上場企業やトップシェア企業が国内地方都市の中で多い都市の一つでもある。
この建物は、ここ福山市の良好な住宅地に、事務所併用住宅として建築された。敷地は南北に細長く、南から北へ次第に高くなっていく。敷地の南側は約4.5mの道路、西側は狭いところで約4mの道路に接していた。しかしながら、南側道路とは高いところで約2mの高低差があったため、計画以前の敷地は西側道路から利用されていた。そこで、敷地の特徴を最大限活用するために、南側道路との高低差を利用した掘り込み駐車場をつくり、中庭を囲みながら、玄関、リビング、ダイニングの床面高さを半階ずつ変えるスキップフロアを取り入れた。スキップフロアによって空間に奥行が生まれ、心地よい距離感のある空間となった。
そして、この建物の最大の特徴である杉板型枠コンクリート仕上げの「浮壁」は、住宅地に居ながら、開放感とプライバシーを守る。この建物の「浮壁」とは、壁自体を地面から浮かせ、室内から1.2mほど距離を持たせた高さ3.6mの壁のことである。そのため、室内と浮壁との間に余白が生まれ、十分な採光と通風を確保しながら、樹木の表情や刻一刻と変化する光や天気も空間に取り込んでいる。
構造は鉄筋コンクリート造を採用し、構造の一部の壁を杉板型枠及び化粧型枠仕上げとして、意匠壁として魅せている。床材はムアガ、天井材はムニンガという、どちらもアフリカ原産のフローリング材である。アフリカの雨の少ない地域で育った木材は密実であるため、重硬で寸法変化が少なく、外部にも安心して使用できる材料である。建具や家具はウォールナットを使用した。木の温もりある材料に対して、廊下・水回りの床材はタイル、開口部のガラスや室内の一部の意匠壁や浮壁にコンクリートという無機質な素材を使用し、杉板型枠コンクリートの無機質なコンクリート素材に杉板の模様を写すことで、床や天井、建具の木質材料と融合しながら、互いに引き立て合っている。
この建物はスキップフロアや浮壁、山採りの樹木によって生み出された余情空間が多く存在する。日本人特有の美意識の中に「余白の美」というものがある。残された隙間は、住まい手の心に余白も残し、空間をより豊かにするものとなるであろう。
Located in the southeastern part of Hiroshima prefecture, Fukuyama city of Bingo region center city. In the Edo era Tokugawa Ieyasu 's cousin Mr. Katsunari Mizuno flourished as a castle town of 100,000 Goku of rice. Located in the southern part of Fukuyama city near by the ocean, Tomonoura is a scenic spot that was also recounted in the “Manyoushu” as a harbor awaiting a tide from the ancient times, also a part of the Seto Inland Sea National Park designated as the first national park in Japan. Fukuyama City.
This building was built as a residential complex in the office, in a good residential area of Fukuyama city here. The site is elongated in the north and south, gradually rising from the south to the north. The south side of the site was a road of about 4.5 m and the west side was in contact with a road of about 4 m in a narrow place. However, because there was a height difference of about 2 m from the south side road, so the site before the plan was used from the west side road. Therefore, in order to make full use of the features of the site, skipping to change the height of the floor of the entrance, the living room, the dining room by half, while surrounding the courtyard, making a digging parking lot using the difference in elevation with the south side road. The skip floor created a depth in the space, making it a comfortable distance sense space.
And the "floating wall" of the cedar formwork concrete finish which is the biggest feature of this building protects the sense of openness and privacy while staying in the residential area. "Floating wall" is a wall of 3.6 m in height which we made it float from the ground and has a distance of about 1.2 m from the interior. As a result, a margin is created between the room and the floating wall, which changed the light and weather expression of the tree and every moment are incorporated into the space, while securing adequate lighting and ventilation.
The structure adopts reinforced concrete construction, and part of the structure is attracted as a design wall as a cedar board formwork and decorative mold frame finish. The flooring material is Muaga, the ceiling material is Muninga, both are African-origin flooring materials. Wood raised in a region with little rain in Africa is solid, so it is heavy hard and has little dimensional change and can be used externally with confidence. Furnitures are made out of walnuts. The flooring around the water uses inorganic materials such as tiles, glasses at the opening and some of the design walls and floating walls of the room as concrete, and the cedar plate form concrete By copying the cedar board pattern on inorganic concrete material, it fuses together with the wooden materials of the floor, the ceiling, and the fittings, and makes it complement each other.
This building has abundant spaces created by skip floor, floating walls, mountain-picked trees. There is a "margin of beauty" the aesthetic sense peculiar to the Japanese. The remaining gaps will leave a margin in the heart of the household, which will enrich the space.

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