夢創庵 (2)  Mu Sou An completion:2007.09

photo by Koji Fujii(Nacasa&Partners Inc)

Japanese

English

広島県の県北、神石高原町の静かな農村地域に13坪の小さな週末住宅を計画する事となった。敷地の北側には竹林の残る日本的な懐かしい風景が広がっている。古い土蔵や納屋の残る敷地はクライアントが幼少期を過ごした思い出の場所であり、今回の計画において「思い出の風景」を極力残すことを計画の軸とした。三方向を山に囲まれた自然豊かな環境は、南東方向にのみ視界が開けており、その方向には田畑が広がって見える。南面に大きく張り出した庇は、日中の陽射しを柔らかく室内へといざなう。建物全体を低く構成することで、同時に外部に対しての視線を低く抑え、周辺環境をより身近に感じ取る事ができる。両方向に勾配を取った庇により、大きく開いた北側の欄間からは、安定した陽射しと裏山の木々や空の景色が取り入れられることを可能としている。今回の計画を通じて、建築における庇の重要性と快適性を再認識できたように感じている。自然に恵まれた環境は、時としてその場所での生活に厳しさを突き付ける事になる。梅雨時期になると、敷地3方向の山の斜面から大量の雨水が流れ込み、敷地を度々水浸しにするという。この雨水の問題を、今回の計画では視覚的な境界を造るような擁壁や大規模な排水溝によるものではなく、地面から床を浮かせる単純な操作によって解決している。さらにこの浮いた床は建物を軽快に見せている。しかし単に軽快な印象をもたらすだけではなく、縁側に腰掛けて周囲を見下ろした際南面が段々状に下がっている為、まるで畑に浮いたような視覚的効果をもたらす結果となった。この夢創庵には幼少期の思い出を継承する為に、敷地に建っている納屋と母屋の材料を部分的に再利用している。縁側に使用された縁甲板は納屋に残された材木を加工したものである。また縁側に施された竹ルーバーは母屋の解体時に撤去した煤竹である。囲炉裏の煙で深い茶色に変色した煤竹は、長い年月の経過を「なつかしい思い出」に変え、夢創庵に記憶の息吹を伝えるのである。また、「火のある暮らし」として薪ストーブや五右衛門風呂を採用している。火のある暮らしはそもそも原始的であり、自然環境に恵まれたこの場所で提案することに意味があると思われた。週末住宅を考えるにあたり、日常の生活とは切り離された「独自の時間と安らぎ」のあり方は深い意味を持つと思われる。我々建築に携わる者が、建物を通してその空間を提校正供できれば幸いである。


河口 佳介 + K2-DESIGN
主宰 河口 佳介
Our plan was to build a small weekend house of 13 square meters in a quiet rural area of Jinsekikōgencho in the north of Hiroshima Prefecture. The site has the view of the typical Japanese nostalgic landscape of bamboo forest in the north. As our client spent his childhood there and has memories with the site where old Dozo (rice storage) and a barn still remains, we have designed with the base concept to keep the memorable scenery as much as possible. The site is blessed with rich nature surrounded by mountains in three directions and it only has open view in the southeast looking over the rice field. The large overhanging eaves in the south invites soft sunshine to the rooms during the day. By keeping the entire house low, lower view could be obtained toward outside and be able to feel the surrounding environment much closer. With the eaves pitched in both sides, it is possible to get steady sunlight and the view of the trees and the sky in the mountains behind from the transom attached in the wide opening in the north. Through this plan, we feel like were able to re-recognize the importance and comfort of the eaves in the house. Naturally blessed environment sometimes gives hardship to the living in the place. When the rainy season comes, a large amount of rainwater flows from the mountains in three direction and the site frequently flooded. To solve this flood problem, a simple solution which the floor is lifted from the ground is used and avoid the solution which to build visible boundaries or create large drain ditch. This floating floor also give the sense of lightness to the house. It actually does not just bring a light impression but also has visual effect that the house looks as if it is floating in the field when sitting at the edge of the veranda as looking down the south which go down in tiers. Some materials from the barn and the main house in the site are partially reused for this Mu Sou An in order to inherit the memories of his childhood. The strip flooring used in the veranda was made with the processed timber that has been left in the barn. The bamboo louver used in the veranda is made out of the smoked bamboo that was removed while demolishing the main house. Smoked bamboo discolored to deep brown with the smoke from the hearth will change the passage of years to "fond memories" and gives the sense of living memory to Mu Sou An. In addition, we have adopted a wood stove and Goemonburo (Japanese old-fashioned bathtub) as "living with fire". Living with a fire is quite primitive and it seemed that we felt it is meaningful to propose this concept in this place blessed with the natural environment. As we think about the weekend house, "Distinctive time and peace" seems be quite meaningful. It is our pleasure if we as people who are engaged in the architecture could provide such space.

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